Każda firma posiada biuro, czyli swego rodzaju „centrum dowodzenia“. Nic więc dziwnego, że pracownik biurowy stał się popularnym zawodem. Jakie wymagania należy spełnić, aby pracować „za biurkiem“? Czym jest praca w administracji? Poniżej dowiesz się, jak napisać CV pracownika biurowego, aby dostać wymarzoną pracę.
Aplikacja o pracę w administracjiPotrzebujesz szablonu CV do podania o pracę w biurze? Wybierz odpowiedni wzór CV, wstaw zdjęcie, wprowadź swoje dane osobowe i pobierz gotowy dokument PDF.
Nie musisz martwić się o odpowiednie formatowanie - skorzystaj z kreatora CV i zdobadź pracę marzeń.
Praca w biurze może mieć wiele odsłon, zwłaszcza teraz, gdy znaczną większość czynności wykonujemy za pomocą komputera. Pamiętaj jednak, że nie każda praca „za biurkiem“ zalicza się do branży administracyjnej. Możesz pracować w biurze, ale zajmować się np. nowymi technologiami, marketingiem czy grafiką.
Pracownik biurowy to inaczej pracownik administracji danej firmy lub organizacji. Do jego zakresu obowiązków należą najczęściej:
Szczegóły danego stanowiska mogą się oczywiście różnić ze względu na profil działalności firmy. Inaczej będzie wyglądała praca w biurze międzynarodowej korporacji, rodzinnej firmy czy placówki państwowej.
Od czego zacząć tworząc CV dla pracownika biurowego? Jak w każdym życiorysie, zacznij od podsumowania zawodowego. Co to takiego? To krótki opis sylwetki zawodowej kandydata. Wystarczy, że w kilku zdaniach opiszesz swój dotychczasowy przebieg kariery. Pisząc podsumowanie zawodowe, odpowiedz na poniższe pytania:
Aby ułatwić pracę rekruterowi, umieść swoje dane osobowe w widocznym miejscu, u góry strony. Dobrym pomysłem będzie wyróżnienie imienia i nazwiska jako „tytułu dokumentu“ (tak jak w naszym przykładzie powyżej). Pamiętaj, aby dane kontaktowe, czyli numer telefonu oraz e-mail nie zawierały literówek. W przeciwnym razie rekruter nie będzie mógł się z Tobą skontaktować. Warto także pomyśleć o profesjonalnym adresie mailowym. E-mail z lat nastoletnich aniolek91@buziaczek.pl czy diablo90@calusek.pl nie sprawdzi się w CV.
Uwaga! Pamiętaj, aby do swojego CV zawsze dodać aktualną klauzulę RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). W przeciwnym razie pracodawca może odrzucić Twoje podanie już na samym starcie.
Korzystasz z naszego kreatora CV? Dodaj klauzulę RODO do swojego dokumentu, klikając „Pokaż klauzulę RODO“ po lewej stronie.
Wielu kandydatów na stanowiska administracyjne dodaje do swojego podania o pracę informacje, które niepotrzebnie zabierają miejsce, a rekruter w ogóle nie jest nimi zainteresowany. Dotyczy to praktycznie każdej sekcji CV, a zwłaszcza danych osobowych kandydata.
Każdy życiorys opiera się na doświadczeniu zawodowym, dlatego też to właśnie ta sekcja powinna znaleźć się w centrum Twojego CV. Jak opisać doświadczenie zawodowe? Przede wszystkim w kolejności odwrotnie chronologicznej tj. zaczynając od aktualnego zajęcia. Oprócz daty, nazwy firmy oraz zajmowanego dotychczas stanowiska, warto dopisać kilka najważniejszych obowiązków.
Dzięki temu rekruter będzie w stanie dokładniej oszacować, czy sprawdzisz się na danym stanowisku.
Zawsze dopasuj swoje doświadczenia zawodowe do konkretnego ogłoszenia o pracy. Starając się o pracę w administracji w miejskim urzędzie, nie musisz wspominać o pracy dorywczej w magazynie sprzed kilkunastu lat. Więcej porad znajdziesz w naszym artykule: „Jak poprawnie czytać ogłoszenia o pracę?“.
Każdy z nas stawiał kiedyś swoje pierwsze kroki na rynku pracy. Nie inaczej jest w branży administracyjno-biurowej. Jeżeli nie posiadasz doświadczenia zawodowego lub pochodzi ono np. z pracy dorywczej, warto skupić się na umiejętnościach płynących z wykonywanych dotychczas obowiązków.
Wymogi dotyczące wykształcenia dla pracownika biurowego mogą być bardzo różne, w zależności od branży, profilu firmy oraz od ilości obowiązków. Praca w sekretariacie dużej, państwowej instytucji będzie z pewnością zupełnie inna niż praca w biurze kilkunastoosobowej, prywatnej firmy. Poza tym im większe przedsiębiorstwo, tym więcej specjalizacji znajdzie się w danym dziale, także administracyjnym.
Informacje o preferowanym przez pracodawcę wykształceniu znajdziesz bez wątpienia w ogłoszeniu o pracy. Pamiętaj, aby w sekcji dotyczącej Twojej edukacji nie pisać za dużo. Z reguły wystarczy informacja o ostatnio ukończonej szkole/uczelni. Nie musisz referować całej ścieżki edukacyjnej. Jeśli masz ukończone studia, rekruter raczej wie, że udało Ci się także ukończyć podstawówkę ;)
W zależności od rodzaju działalności firmy, do której aplikujesz, możesz dopisać swoją specjalizację np. Kierunek Administracja specjalizacja E-Administracja, Administracja Samorządowa czy Administracja Wymiaru Sprawiedliwości.
Twoje umiejętności oraz kompetencje są, obok doświadczenia zawodowego, najważniejszą częścią składową Curriculum Vitae. Jak wspominaliśmy powyżej, szeroko pojęta „praca w biurze“ może mieć wiele oblicz i rodzajów. Są jednak pewne kwalifikacje, które można nazwać „uniwersalnymi“ dla każdego pracownika administracji. Zaliczają się do nich zarówno umiejętności twarde, jak i miękkie, czyli soft skills.
Umiejętności twarde (ang. hard skills) to wiedza oraz kompetencje niezbędne do wykonywania określonej pracy. Będzie się do nich zaliczać np. znajomość języków obcych, posiadanie prawa jazdy, znajomość języków programowania, znajomość programów komputerowych itp.
Umiejętności miękkie (ang. soft skills) to z kolei kompetencje i zdolności interpersonalne, które ściśle wpływają na relacje między pracownikami. Niełatwo jest je zmierzyć, stąd często sprawdzane są przez rekruterów na rozmowie kwalifikacyjnej. Przykłady soft skills to chociażby: umiejętność pracy w grupie, kreatywność, zdolność organizacji czasu pracy, skrupulatność itp.
Kompetencje do pracy w biurze są zazwyczaj ściśle związane z Twoimi obowiązkami. Zanim więc zaczniesz je zapisywać, dokładnie przestudiuj ogłoszenie o pracy.
Przykład
Pracownik Biurowy
Zakres zadań:
Oczekiwania:
CV wzór – opis umiejętności:
Hobby w CV może stanowić ciekawy dodatek, a czasem i wyróżnik w Twojej kandydaturze. Warto zatem wspomnieć o swoich zainteresowaniach. Ważnym jest jednak, aby wiedzieć, jak to zrobić.
Pisząc, że interesujesz się „muzyką, gotowaniem i podróżami“, niczym się nie różnisz od pozostałych kandydatów. Warto zatem dodać kilka szczegółów, aby wzbudzić zainteresowanie rekrutera. Może ma podobne hobby?
Uwaga!
Zawsze opisuj swoje prawdziwe hobby. Kłamstwo w CV, nawet w tak błahej sprawie nie jest dobrym pomysłem. Twoje zainteresowania mogą stanowić dla rekrutera punkt zaczepienia do rozpoczęcia smalltalku w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowa o zespołach rockowych z lat 80. bez znajomości choćby jednego z nich może być dla Ciebie niezręczna.
Jeżeli starasz się o pracę w administracji urzędu miejskiego, a w czasie wolnym skaczesz na bungee, może warto zostawić tę informację dla siebie? Niestety, rekruter jest tylko człowiekiem, a zbyt ekstremalne hobby może odczytać stereotypowo jako zainteresowanie, które zagraża Twojemu zdrowiu, a tym samym temu, czy pojawisz się w pracy.
Szablon CV dla pracownika biurowego powinien być przejrzysty. Jeśli nie jesteś ekspertem od programów graficznych, możesz skorzystać z naszych gotowych wzorów CV takich jak np. CV turkusowe, CV nowoczesne oraz CV z nagłówkiem. Zaletą skorzystania z kreatora CV na naszym portalu jest to, że możesz od razu napisać list motywacyjny pracownik biurowy i tym samym skompletować całe podanie do pracy biurowej w tym samym designie. Wyróżnij się z tłumu dzięki CVhero!
Szukasz dalszych przykładów CV? Zajrzyj do artykułów poniżej!
Możesz też już teraz bezpłatnie wypróbować nasze szablony CV. Sprawdź, czy kreator CV online jest dla Ciebie, zapisz się do opcji Premium i pobierz swoje CV bez znaku wodnego.
Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, to zainteresują Cię również te artykuły: