Wysyłając aplikację do pracy zawsze załączasz dodatkowe pliki. Czasem są to po prostu CV i list motywacyjny, jednak coraz więcej pracodawców oprócz tego, wymaga także konkretnych certyfikatów, referencji lub zaświadczeń. W takiej sytuacji rodzi się pytanie, w jaki sposób skonstruować dane załączniki. Jak je nazwać i w jakim formacie je przesyłać? Błędny format pliku czy nieodpowiednia nazwa mogą zdyskwalifikować Twoją aplikację już na samym początku rekrutacji. Aby tego uniknąć, przygotowaliśmy dla Ciebie poniższe wskazówki i porady.
Załączniki to wszystkie dokumenty, które dodajesz do listu motywacyjnego i CV.
Dodaj dowolną ilość załącznikówZa pomocą naszego kreatora CV dodasz z łatwością potrzebne załączniki do CV i wygenerujesz je jako dokument PDF.
Przejdź do kreatora CVBezapelacyjnie, do podania o pracę należy dołączyć swoje CV. Na drugim miejscu znajduje się list motywacyjny. Wysłanie go pracodawcy, nawet jeśli nie jest wymagany w ogłoszeniu, na pewno zrobi na rekruterach dobre wrażenie. Bardziej opcjonalne są już pozostałe dokumenty takie jak np. certyfikaty, referencje, zaświadczenia, dyplomy.
Pamiętaj jednak, żeby cała treść podania była spójna. Nie zarzucaj rekrutera stosem niepotrzebnych papierków, wyślij tylko te dokumenty, które są bezpośrednio związane ze stanowiskiem, na które aplikujesz. Urzędnik nie będzie zatem potrzebował certyfikatu na prowadzenie wózka widłowego.
Który dokument powinien znaleźć się na początku, a który na końcu? Zacznij od listu motywacyjnego, później dołącz CV, a na końcu referencje i certyfikaty. Kolejność wszelkich dodatkowych dyplomów i zaświadczeń powinna odpowiadać kolejności informacji o kwalifikacjach w CV. Optymalna kolejność certyfikatów będzie zatem, tak jak w życiorysie, antychronologiczna.
Nie jest to zły pomysł. Strona tytułowa to nadal świeży koncept na polskim rynku rekrutacyjnym. Jeśli decydujesz się na takie innowacyjne rozwiązanie, możesz jeszcze bardziej ułatwić pracę rekruterowi i zamieścić listę wszystkich załączonych dokumentów na stronie tytułowej.
Pamiętaj o tym, by zachować odpowiednią kolejność dokumentów, zgodną z samymi załącznikami. Nie musisz jednak wymieniać wszystkich dyplomów pojedynczo. Wystarczy, że podasz główne pojęcia takie jak np. referencje zawodowe, certyfikaty znajomości programów komputerowych, dyplomy ukończenia szkoleń itd.
Jeśli ogłoszenie wymaga konkretnych dokumentów, załącz dokładnie te, które są w nim wspomniane. Jeżeli natomiast nie ma żadnej wzmianki na temat dodatkowych zaświadczeń, masz nieco więcej dowolności. Jak wcześniej wspominaliśmy, możesz dołączyć wszystkie certyfikaty oraz dyplomy związane z pracą, o którą się starasz.
Pamiętaj tylko o tym, aby zachować umiar. Żaden rekruter nie będzie miał ochoty na przedzieranie się przez gąszcz zaświadczeń, świadectw i certyfikatów. Jeżeli masz ich bardzo dużo, wybierz te najważniejsze i najbardziej aktualne.
Wszelkie dokumenty i zaświadczenia notarialne nie są obowiązkowe, chyba, że pracodawca życzy sobie inaczej (np. zaświadczenie o niekaralności dla niektórych stanowisk, orzeczenie o niepełnosprawności). Podobnie jest z dodatkowymi kwalifikacjami i szkoleniami. Sam zdecyduj, czy są one istotne dla danego stanowiska.
To zależy od tego czy przesyłasz aplikację mailowo czy też wypełniasz formularz na stronie pracodawcy. Zasadniczo, oba te warianty mogą posiadać te same załączniki, które przesyłasz też w wersji pocztowej. Może się jednak zdarzyć, że aplikacja wysyłana za pomocą portalu firmy, posiada konkretne wymagania co do formatu plików lub ogólnego rozmiaru całej aplikacji. W tej sytuacji zastosuj się do zawartych na stronie internetowej wskazówek.
Dołączając dodatkowe dyplomy lub certyfikaty, stwórz jeden spójny plik PDF. Zwłaszcza, jeśli masz kilka dokumentów. Pod żadnym pozorem nie dołączaj każdego z nich osobno. Jeśli nie ma innych wytycznych, całą aplikację o pracę nie powinno być większe niż 2 MB. W przeciwnym razie, przy automatycznym sortowaniu poczty, Twój mail może trafić do spamu. Z tego powodu zaleca się także czarno-białe skany, które mają mniejszą objętość niż te kolorowe. Format PDF pozwoli natomiast zachować oryginalny kształt dokumentów, które wysyłasz, bez przesunięć i innych błędów.
W teorii, pod względem formalnym, aplikacji o pracę studenta czyli list motywacyjny i cv studenta nie różni się od podania o pracę doświadczonego pracownika. Każde z nich zawiera CV, list motywacyjny i, opcjonalnie, dodatkowe dokumenty. Jednak, dla osoby, która dopiero rozpoczyna karierę zawodową, główny nacisk kładzie się na wszelkie referencje z praktyk, stażów, wolontariatu, certyfikaty dotyczące znajomości programów i języków obcych, czasem nawet świadectwo ukończenia szkoły. Pozostałe zasady, czyli to jak dołączyć pliki, w jakiej kolejności i w jakim formacie, są takie same dla wszystkich kandydatów.
Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, to zainteresują Cię również te artykuły: